Topinambur - warzywo dla zdrowia i urody

TopinamburTopinambur, inaczej słonecznik bulwiasty (łac. Heliantus tuberosus) jest rośliną z rodziny astrowatych. Do Europy przybył z Ameryki Północnej w XVII wieku, najpierw do Francji i Anglii, potem do innych krajów w tym też Polski.

Topinambur możemy zaliczyć jednocześnie do roślin uprawnych i ozdobnych. Część nadziemna osiąga wysokość około 2 metrów, kwitnie na żółto, a kwiat przypomina wyglądem miniaturowy słonecznik. Częścią jadalną są podziemne bulwy o kolorze, w zależności od odmiany, beżowym, żółtym, czerwonym i fioletowym.

Topinambur - właściwości

Topinambur oczyszcza organizm i poprawia przemianę materii. Ze względu na bardzo dużą zawartość inuliny jest polecany w diecie dla cukrzyków i osób z miażdżycą. Inulina nie jest rozkładana w żołądku, w stanie niezmienionym przechodzi do jelita grubego, gdzie odżywia florę bakteryjną. Jest ona naturalnym prebiotykiem. Korzystnie wpływa na metabolizm tłuszczy, zmniejsza poziom złego cholesterolu i trójglicerydów, pomaga zredukować wagę, zwiększa wchłanianie wapnia, dzięki czemu zapobiega osteoporozie, wykazano też jej działanie przeciwnowotworowe.

Bulwy topinambura są bardzo dobrym źródłem krzemionki, niezbędnego składnika w diecie osób pragnących mieć piękną skórę, mocne, lśniące włosy i paznokcie. Oprócz tego warzywo bogate jest w witaminę C i B1, oraz żelazo i potas.

Topinambur - uprawa

Topinambur - słonecznik bulwiasty jest łatwy w uprawie, nie ma dużych wymagań glebowych, bardzo łatwo się rozprzestrzenia i świetnie znosi mrozy. Bulwy można wykopywać od października, aż do momentu zamarznięcia gleby i na wiosnę od marca do czerwca. Ze względu na łatwą dostępność zimą i na przednówku, kiedy trudno o inne świeże warzywa, jest bardzo dobrym w tym okresie źródłem witamin i soli mineralnych.

Jak przyjmować?

Bulwy mają charakterystyczny, nieco orzechowo-karczochowy smak. Można spożywać je na surowo same lub łącząc z innymi warzywami. Nie należy jednak zjadać ich w takiej postaci w zbyt dużej ilości, ponieważ ze względu na wysoką zawartość inuliny u osób wrażliwych mogą powodować wzdęcia.

Topinambur można piec, dusić i gotować, przyrządzać na jego bazie warzywne pure, a dzieci na pewno zjedzą je chętnie w postaci frytek lub chipsów.